ACCEPTATIE EN COMMITMENT THERAPIE (ACT)

Wanneer je graag meer veerkracht wilt ervaren, beter wilt leren omgaan met de emoties en gedachten die bij het leven horen, wanneer je telkens weer vastloopt in je automatische patronen, wanneer het tijd wordt dat je echt beter voor jezelf gaat zorgen en vriendelijker voor jezelf gaat zijn, je behoefte voelt aan een echt grondige aanpak om duurzaam gezonder te gaan leven……..

Of het nu gaat over je relatie met voeding, betere zelfzorg, een beter zelfbeeld, meer zelfvertrouwen, meer bewegen, beter slapen, meer balans in je leven ervaren, meer mentale rust voelen. Met ACT kun je leren om gelukkiger en meer in balans in het leven te staan en meer te gaan leven naar wat voor jou belangrijk is.

Act gaat over werken aan blijvende gedragsverandering door je hele concrete vaardigheden aan te leren zodat je veel bewuster gaat leven en zelf grip krijgt op je gedrag en de keuzes die je maakt

Wat is ACT?

ACT (Acceptance & Commitment Therapy) is een derde generatie gedragstherapie die je helpt om op een flexibele manier om te gaan met de obstakels die je tegenkomt (Acceptance), zodat je kan blijven investeren in de dingen die je écht belangrijk vindt (Commitment). ACT is wetenschappelijk onderbouwd en richt zich op het vergroten van een waardevol leven en te leren accepteren wat je niet kunt veranderen. Act bestaat uit 6 verschillende vaardigheden/processen:

  • Acceptatie: Ruimte maken voor vervelende ervaringen;
  • Defusie: Afstand nemen van je gedachten;
  • Het Zelf: Flexibel omgaan met je zelf(beeld);
  • Hier en Nu: Aandacht voor het Hier en Nu;
  • Waarden: Stilstaan bij wat je echt belangrijk vindt;
  • Toegewijd Handelen: Investeren in je waarden.

Tijdens een ACT traject leer je:

  • Vaardigheden waardoor je minder op de automatische piloot gaat leven
  • Je leert stil je staan en te kiezen op basis van wat jij persoonlijk belangrijk vindt
  • We kijken naar je gedragspatronen en je leert vaardigheden aan om wellicht andere keuzes te maken en daadwerkelijk te komen tot duurzame gedragsverandering
  • We kijken samen hoe jij omgaat met negatieve gedachten en emoties, je leert met ACT om op een andere gezondere manier om te gaan met moeilijke gedachten of regels die je voor jezelf hanteert
  • Je leert accepteren wat je niet kunt veranderen, je leert om problemen en moeilijkheden te erkennen voor wat ze zijn zonder dat je er steeds tegen blijft ‘vechten’
  • Je leert om met mildheid en compassie naar jezelf te kijken
  • Je leert omgaan met verleidingen en omgaan met lastige situaties

Ik ben aangesloten bij het Landelijk netwerk van diëtisten, gewichtsconsulenten en leefstijlcoaches die werken volgens Acceptance & Commitment Therapy (ACT). Voor meer informatie:

Act leefstijl afvallen zelfbeeld zelfvertrouwen